Benvinguts a Fossolàndia

Si esteu llegint això és que teniu massa temps lliure... així que ja no tens excusa per no deixar un comentari!!

dimarts, 28 d’abril del 2009

DINERO

Des que vaig començar a penjar burrades aquí al Fossoblog, sabia que tard o d'hora no podria evitar parlar dels còmics del Miguel Brieva. Aprofitant que la setmana passada va ser Sant Jordi i que en l'arrebato de consumisme la meva costella em va regalar l'últim còmic d'aquest home, "El Otro Mundo", us en parlaré avui.

"Abra su mente al Dinero"

Miguel Brieva és un dibuixant que va a més. Després de publicar la vinyeta "Dinero" durant uns quants anys a El Jueves, la Rolling Stones i no-sé-exactament-on de El País, fa dos anys va fer el salt al món editorial per Sant Jordi amb "Bienvenido al Mundo", una mena de diccionari plagat de sarcasme on intercalava algunes vinyetes de Dinero. Gràcies a la confiança que li va proporcionar l'èxit de "Bienvenido al Mundo", l'any passat i també aquest ha pogut publicar a lo grande els recopilatoris -ara sí- 100% còmic de Dinero, per alegria de molts.

"Sea joven! y mas tarde, sea viejo!"

Dinero és molt cafre. Segueix un esquema aparentment molt simplón: una sola vinyeta en format d'anunci o de notícia. Però és realment efectiu i d'una manera bastant subtil sap crear una situació grotesca que resulta molt còmica però que alhora ataca de manera despietada les contradiccions del món on vivim.

"El Hombre, esa cosita"


A Miguel Brieva he llegit por ahi que se'l compara amb "El Roto" (aquesta comparació de fet l'he llegida entre d'altres de l'Andreu Buenafuente) o amb el Robert Crumb. A mi francament "El Roto" em repugna, em sembla infantil, faltat totalment de subtilesa i francament tonto. En canvi la comparació amb el Robert Crumb, que no és poca cosa, em sembla absolutament justificada i necessària.

Si voleu donar ullada a algunes vinyetes de Dinero, aquí en podeu trobar unes quantes: Google-me-la!

El seu sentit de l'humor també em recorda al famós grafitero londinenc de moda, Banksy i no deixa de ser curiós que justament ambdós cedeixin els drets d'autoria de les seves obres llicenciant-les com a Creative Commons, que vol dir que qualsevol pot reproduir-les tant com vulgui sense que ells vegin un duro. Aprofito doncs per acabar aquest articulillo amb la nota de copyright dels llibres del Banksy:

COPYRIGHT IS FOR LOOSERS

1 comentari:

L'iCharl ha dit...

he de reconèixer que normalment quan llegeixo "el Jueves" passo per alt la vinyeta "Dinero" o només li faig una ullada ràpida, diguem-ne que és un humor algo diferent i pot resultar difícil al principi...
No obstant, amb les mostres de qualitat que ens has donat m'has fet repensar-ho... a partir d'ara li donaré una segona oportunitat!!

El post d'avui m'ha agradat força... és d'aquells que inviten a tornar a llegir, apenes he pogut veure quatre o cinc vinyetes!!